ចាប៉ី ​ជា​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​ខ្មែរ​បុរាណ​មួយ​ប្រភេទ ដែល​ជា​គ្រឿង​ដេញ កេះ ឫ​ត្រែះ ដែល​មាន​ខ្សែ​ពីរ​ធ្វើ​ពី​សរសៃ​សូត្រ វេញ​ចូល​គ្នា ឫ​ក៏​ខ្សែ​បួន ប៉ុន្តែ​មាន​សំនៀង​តែ​ពីរ​ទេ គឺ​ខ្សែ​ទី ១ (ឫ​ទី ១ + ទី២) មាន​សំឡេង​តូច​ហៅ​ថា៖ ខ្សែ​ឯក និង​ខ្សែ​ទី ២ (ឫ​ទី៣+ទី៤) មាន​សំនៀង​ធំ ដែល​គេ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ថា៖ ខ្សែ.គ ។
សូម ​បញ្ជាក់​ថា៖ ខ្សែ​ចាប៉ី​ដែល​ពី​ដើម​ច្រើន​ធ្វើ​ពី​សរសៃ​សូត្រ​វេញ​បញ្ចូល​គ្នា​នោះ ឥឡូវ​នេះ​គេ​ច្រើន​យក​ខ្សែ​ជ័រ​នីឡុង​មក​ប្រើ​ជំនួស​វិញ ដោយ​ដាក់​សណ្ដូក​ខ្សែ​នេះ​បណ្ដោយ​តាម​ដង​ពី​លើ​ក្រាញ ឫ​គីង្គក់ ស្នូក តម្រៀប​លើ​ខ្ទង់ តាំង​ពី​គល់​រហូត​ដល់​ព្រលូត (សម្រាប់​រឹត​សំឡេង​ឲ្យ​តឹង ឫ​ធូរ) ដែល ស្ថិត​នៅ​ខាង​ចុង​ចាប៉ី ។ ម្យ៉ាង​ដោយ​ឧបករណ៍​ចាប៉ី​នេះ មាន​ដង​យ៉ាង​វែង​ដែល​ភ្ជាប់​ពី​ស្នូក ឫ​ពី​ប្រអប់​សំឡេង ដែល​ធ្វើ​ដោយ​ឈើ​ដែល​ខ្លះ​មាន​រាង​ស្ទើរ​មូល​ស្ទើរ​ជ្រុង ស្នូក​ខ្លះ​មាន​រាង​ដូច​ស្លឹក​ពោធិ៍ ខ្លះ​មាន​រាង​ដូច​ផ្លែ​ម្នាស់ និង​ស្នូក ខ្លះ​មាន​រាង​ដូច​សីមា (សីមា​ដែល​គេ​ដាក់​តាំង​ក្នុង​វត្ត​អារាម) ហើយ​មាន​ខ្ទង់​ចំនួន ១២ ធ្វើ​អំពី​ឆ្អឹង​រឹង ដាក់​តម្រៀប​លើ​ដង​វែង​នោះ​ទើប​ខ្មែរ​និយម​ហៅ ឫ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ឧបករណ៍​នេះ​ថា៖ ចាប៉ី​ដង​វែងៗ​យ៉ាង​ដូច្នេះ ។ ឯ​ក្រចក​សម្រាប់​ត្រែះ ឫ​ដេញ​ខ្សែ​ចាប៉ី​នោះ​វិញ ធ្វើ​អំពី​ចំណិត​ស្នែង​គោ ឫ​ស្នែង​ក្របី ដែល​ចិត​ជា​បន្ទះ​យ៉ាង ស្ដើង​ហើយ​វែង ។
ជា​បទ​ពិសោធន៍​របស់​ជន​ជាតិ​ ខ្មែរ បើ​គេ​ចង់​ធ្វើ​ចាប៉ី​ឲ្យ​បាន​ល្អ ឫ​មាន​សំឡេង​ល្អ​នោះ គេ​ត្រូវ​អនុវត្ត​ធ្វើ​វា​ទៅ​តាម​ពាក្យ​ស្លោក​ចាស់​បុរាណ ដែល​បាន​បញ្ជាក់​ពី​បទ​ពិសោធន៍​នេះ ពី​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​ដោយ រើស​យក​សាច់​ឈើ ឫ​វត្ថុ​ធាតុ​ដទៃ​ទៀត​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ស្រុក មក​ផ្គុំ​ផ្សំ​គ្នា​ឲ្យ​កើត​ជា​រូប​រាង​ចាប៉ី​ឡើង​ដោយ​យក៖ “ស្នូក​រាំង, ដង​ក្រសាំង, សន្ទះ​ក្ទម្ព, គីង្គក់​ធ្នង់, ខ្ទង់​ឆ្អឹង” ហើយ​គេ​ច្រើន​និយម​ឲ្យ​និម្មិត​រូប​ទៅ​លើ​ឧបករណ៍​ចាប៉ី​នេះ​ថា៖ ជា​តំណាង​ឲ្យ​តួ​សត្វ​នាគ (និម្មិត​អំបូរ​ខ្មែរ) គឺ​ស្នូក​តំណាង​ក្បាល​នាគ ដង​យ៉ាង​វែង​តំណាង​ឲ្យ​ខ្លួន​នាគ ឯ​ប្រពែ គឺ​ភាគ​ខាង​ចុង​នៃ​ដង​ចាប៉ី ដែល​មាន​រាង ង.ទន្ទាំ​នោះ តំណាង​ឲ្យ​កន្ទុយ​នាគ​ថែម​ទៀត​ផង ។
ចាប៉ី​ ជា​ឧបករណ៍​មួយ​ដែល​ប្រកប​ប្រគំ​ជា​មួយ​នឹង​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​ដទៃ​ទៀត​ជា​ច្រើន ក្នុង​វង់​ភ្លេង​អារក្ខ​ដែល​ជា​វង់​ភ្លេង​មាន​កំណើត​កើត​ច្រើន​ពាន់​ឆ្នាំ​ មក​ហើយ នៅ​លើ​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​នេះ ហើយ​ដែល​គេ​ជឿ​ថា៖ កើត​មាន​តាំង​ពី​មុន​ពេល​ដែល​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា និង​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​ហូរ​ចូល​មក​ដល់​តំបន់​នេះ​ម្ល៉េះ ។
មួយ​ចំណែក​ ទៀត​ឧបករណ៍​ចាប៉ី​វែង​នេះ ក៏​ជា​ឧបករណ៍​សម​ប្រកប​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​វង់​ភ្លេង​ប្រពៃណី​ខ្មែរ គឺ “ភ្លេង​ការ” ដែល​គេ​ជឿ​ថា៖ មាន​កំណើត​តាំង​ពី​សតវត្ស​ទី ១ នៃ គ.ស ពិសេស​គឺ​ចាប់​ផ្ដើម​ពី​ពិធី​អភិសេក (អាពាហ៍ពិពាហ៍) ព្រះ​ថោង និង​នាង​នាគ (កៅណ្ឌិន្យ និង​ព្រះ​នាង​សោ​មា ឫ ហ៊ុន ទៀន និង​នាង លីវយី) ដែល​ជា​ព្រះ​បឋម​មហាក្សត្រ​ខ្មែរ​មក ហើយ​ដែល​ត្រូវ​ជនជាតិ​ខ្មែរ​ប្រកាន់​យក​ជា​ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី​របស់​ជាតិ​ ខ្លួន​យ៉ាង​ខ្ជាប់​ខ្ជួន និង​មាន​សារ​សំខាន់​បំផុត​ក្នុង​ជីវិត​របស់​ខ្លួន មក​ដល់​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ។
ចំណែក​ខាង​ចម្រៀង​ចាប៉ី​វិញ គឺ​ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ ចម្រៀង​ទោល (ច្រៀង​ម្នាក់​ឯង) ឫ​ក៏​ជា​ចម្រៀង​ឆ្លងឆ្លើយ​គ្នា រវាង​ដៃ​គូ​ពីរ​នាក់ (ដែល​ជួន​កាល​មាន​សិល្ប​ករ​ប្រុស និង​ប្រុស​ម្ខាង​ម្នាក់ ឫ​ជួន​កាល​សិល្ប​ករ​ប្រុស​ម្ខាង និង​ស្រី​ម្ខាង) ច្រៀង​ឆ្លងឆ្លើយ​គ្នា មាន​កេះ ឫ​ដេញ​ចាប៉ី​នេះ​ខ្លួន​ឯង កំដរ​ចម្រៀង ឫ​ជួន​ចម្រៀង​នោះ​ផង ។
ចំពោះ ​ចម្រៀង​ចាប៉ី​ទោល ឫ​ចម្រៀង​ចាប៉ី​ដែល​ច្រៀង​ម្នាក់​ឯង ភាគ​ច្រើន​គឺ​ច្រើន​តែ​ច្រៀង​អំពី​រឿង​ជាតក ឫ​រឿង​និទាន ឫ​រឿង​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណី ប្រវត្តិ​ភូមិ​ស្រុក ប្រវត្តិ​អ្នកតា​ចាស់​ស្រុក​ម្ចាស់​ទឹក​ម្ចាស់​ដី ។ល។ និង ។ល។ ដែល​អ្នក​ស្រុក​និយម​ហៅ​ថា៖ “ចាប៉ី​រឿង” ។ ចាប៉ី​រឿង​នេះ​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​ណាស់​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ព្រោះ​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​ខាង​សាសនា​ក្ដី ពិធី​បុណ្យ​គ្រួសារ​តាម​ភូមិ​ស្រុក​ក្ដី ឫ​ពិធី​បុណ្យ​ផ្សេងៗ​ឯ​ទៀត​ក្ដី ពិសេស​គឺ​នៅ​ជន​បទ គេ​ច្រើន​តែ​អញ្ជើញ​អ្នក​ច្រៀង​ចាប៉ី​ទៅ​ច្រៀង​ជា​រឿយៗ​នៅ​ទី​អារាម ឫ ក៏​ក្នុង​ភូមិ​ដើម្បី​កំដរ ពិធី​បុណ្យ​ឲ្យ​បាន​អ៊ឹកធឹក​ផង បាន​កែ​កម្សាន្ត​ផង និង​ជា​ឱកាស ឫ​មធ្យោបាយ​ដ៏​ល្អ ដើម្បី​អប់​រំ​ទូន្មាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​កុលបុត្រ​កុលធីតា​ឲ្យ​មាន​ព្រហ្មវិហារ​ ធម៌ គឺ​មាន​មេត្តា ករុណា មុទិតា ឧបេក្ខា​ផង ព្រម​ទាំង​មាន​ការ​ទូន្មាន​តាំង​ពី​ការ​សំរួម​ឥរិយាបថ ដេក​ដើរ ឈរ អង្គុយ និយាយ​ស្ដី បង្កើត​ចិត្ត​សន្ដោស​ប្រោស​ប្រណី​ចេះ​យោគ​យល់ និង​ជួយ​ទុក្ខ​ធុរៈ​ផង​គ្នា​ឡើង​ទៅ ដែល​ជា​បច្ច័យ​សំខាន់​ក្នុង​ការ​រួម​ចំណែក​កសាង​សីលធម៌​សង្គម​ជាតិ​ឲ្យ​មាន​ កម្ពស់​ខ្ពស់​ត្រដែត​ឡើង ចាក​អំពើ​ឃោរឃៅ ហិង្សា​ថែម​ទៀត​ផង ។
អ្នក​ ស្ដាប់​ដែល​ភាគ​ច្រើន​អង្គុយ លើ​កន្ទេល​ស្លឹក​ត្នោត ឫ​កន្ទេល​ចចូត​ក្រាល​ផ្ទាល់​ដី ឫ​ពេល​ខ្លះ​លើ​កន្ទេល​ក្រហម ក្នុង​សាលា​ឆាន់ ឫ​រោង​បុណ្យ សម្រួល​ឥរិយាបថ ផ្ទៀង​សោ​តា​ស្ដាប់​នូវ​សំនួន​វោហារ និង​សំនៀង​ដ៏​ពីរោះ​របស់​អ្នក​ចម្រៀង​ចាប៉ី ដែល​ពេល​ខ្លះ​ធ្វើ​ឲ្យ​កើត​មនោ​សញ្ចេតនា​កម្សត់ លន្លង់​លន្លោច​អត់​ទ្រាំ និង​ទប់​ទឹក​ភ្នែក​មិន​បាន និង​ពេល​ខ្លះ​ទៀត​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នក​ស្ដាប់​ផ្ទុះ​សំណើច​សើច​គឹល​ឡើង ទៅ​តាម​ការ​រៀប​រាប់​កំប្លុក​កំប្លែង​ពី​តួ​អង្គ​យក្ខ ដែល​មាន​លក្ខណៈ​មិន​ប្រក្រតី​នោះ ។
ចំណែក​ខាង​ចាប៉ី​ឆ្លងឆ្លើយ​វិញ មិន​ខុស​អី​ពី​សិល្បៈ​អាយ៉ៃ​ឆ្លងឆ្លើយ​ឡើយ គឺ​ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ​ដេញ​ប្រាជ្ញា​គ្នា ដោយ​អ្នក​ចម្រៀង​ម្នាក់ ច្រៀង​ចោទ​សួរ​ជា​ចំណោទ​ជា​ប្រស្នា​ផ្សេងៗ (ល្បែង​ដេញ​ប្រាជ្ញា) ហើយ​អ្នក​ច្រៀង​ម្នាក់​ទៀត ជា​អ្នក​ច្រៀង​រៀប​រាប់​ឆ្លើយ​ដោះ​ប្រស្នា​នោះ​បំភ្លឺ ដោយ​ប្រើ​ពាក្យ​ពេចន៍​ជា​កំណាព្យ​កាព្យ​ឃ្លោង​ឥត​ព្រាង​ទុក​ដ៏​ប៉ិន​ប្រសប់ ដែល​ទុក​ឱកាស​ឲ្យ​អ្នក​ស្ដាប់​ជា​អាជ្ញា​កណ្ដាល ឫ​អ្នក​វាយ​តម្លៃ ។ ហើយ​ពេល​ខ្លះ​មាន​ទាំង​ពាក្យ​លែបខាយ​បន្តុះបង្អាប់​គ្នា ដើម្បី​កែ​កម្សាន្ត​ថែម​ទៀត​ផង ។
ជា​ទូទៅ​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​រាជ​ពិធី​ ចម្រើន​ព្រះ​ជន្មវស្សា​ព្រះ​មហាក្សត្រ ពិធី​បុណ្យ​តាំង​តុ អុំ​ទូក អក​អំបុក​សំពះ​ព្រះ​ខែ ដែល​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​នៅ​រាជធានី​ភ្នំពេញ​ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ គេ​តែងតែ​សង្កេត​ឃើញ​មាន​វត្តមាន​ការ​សម្ដែង​សិល្បៈ​អាយ៉ៃ​ឆ្លងឆ្លើយ​អាយ៉ៃ​ រឿង សិល្បៈ​ចម្រៀង​ចាប៉ី​រឿង ឫ​ចាប៉ី​ឆ្លងឆ្លើយ​ជានិច្ច តាំង​ពី​យូរ​លង់​មក​ហើយ​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​នេះ ។
សូម​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ ថា៖ សិល្បៈ​ចម្រៀង​ចាប៉ី ជា​សិល្បៈ​ប្រភេទ​ស្ងប់​ស្ងៀម​ខ្ពង់​ខ្ពស់ ជា​សិល្បៈ​ប្រភេទ​អប់រំ ហើយ​ស៊ី​ជម្រៅ​ខ្លាំង​ណាស់ ទៅ​ក្នុង​សន្ដាន​ចិត្ត​ខ្មែរ​គ្រប់​រូប ហើយ​ក៏​ជា​ប្រភេទ​សិល្បៈ ដែល​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​បំផុត​ផង ក្នុង​ចំណោម​ប្រជាជន​មហាជន ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​តាំង​បុរាណ​កាល រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ៕
ដកស្រង់​​ពី​សៀវភៅ “ទស្សនីយភាព​ខ្មែរ”ដោយ៖ ឡាយ សុខ​អូន
Source: sabay.com.kh